Filozofia zapachów. Działanie reklamowe na nowo

Nowe metody sprzedaży. Nawet nie wiesz co wpływa na Twoja motywację zakupów. Oczywiście nie rzadko jest to empirycznie poświadczona wcześniejsza styczność z produktem, dzięki czemu uplasował się on wysoko w naszej skali postrzegania na poziomie jakości wykonania produktu, smaczności, wytrzymałości do ceny, która proponuje producent lub dystrybutor. Jednak, co w wypadku, kiedy na półce sklepowej, salonie czy sali mamy do czynienia z wieloma produktami jednej marki, które jakością pozostają na tym samym poziomie, lub produktów typu no name, które prezentują ten sam standard produkcji? Co wpływa na naszą motywację zakupów?

W środowisku nazwijmy to reklamy specjaliści prześcigają się w nowoczesnych formach promowania produktów, opierając swoje działania na gruntownie przeprowadzonych analizach, dopasowując strategie sprzedaży do wyników testów, których nawet nie jesteśmy świadomi. Oczywiście popularne metody „manipulacji” motywacja konsumenta, które dotyczą oświetlenia, odpowiedniej prezentacji produktu na regale, częstej zmianie miejsc asortymentu itd. nadal są praktykowane, jednak jak zauważono, coraz większą popularnością cieszy się tzw. marketing zapachu.

Marketing zapachu jest prawie tym samym co feromony, które ponoć wpływają na postrzeganie w kategoriach atrakcyjności. Wiele firm wykorzystuje efekt zapachów, który wpływać ma na pobudzenie przyjemnych skojarzeń. Podobne techniki manipulacji konsumentem, choć to ostre sformułowanie które raczej wpływa negatywnie na postrzeganie tego zagadnienia, w swoich kampaniach wizerunkowych wykorzystała sieć hotelarska jednej z czołowych grup, a także producent ekskluzywnej linii motoryzacyjnej, który wewnątrz własnego obszaru produkcji zatrudnił specjalistów, którzy już na etapie projektowania modeli sugerowali jakość oraz rodzaj wykorzystywanych materiałów, które poprawiać miały walory estetyczno-zapachowe już na poziomie samej produkcji.

Kompozycje zapachowe dopasowywane są do użytkowników, w taki sam sposób jak inne obszary sensoryczne- dopasowanie kolorów, światła. Odpowiednie zapachy wpływające na pozytywny wizerunek produktu przeprowadzany jest na podstawie próby i analizy reakcji konsumentów w odpowiedniej sytuacji. Wnioski zbierane są w arkuszach i na podstawie ich wyników wyciągane są wnioski. Na takiej właśnie podstawie jednym z przyjemniejszych zapachów, który pozytywnie wpływa na wrażenie komfortu w sieci hotelowej było połączenie słodkiego melona, z miętą i trawą cytrusową. Dzięki temu, goście mieli podniesione poczucie świeżości i czystości obiektu, do tego chłodna rześka atmosfera podnosiła walory estetyczne, a słodki zapach melona wpływał na poczucie bezpieczeństwa symulując domową atmosferę.

W motoryzacji zapachami, które działają niczym afrodyzjak dla kierowców jest zapach skóry oraz… spopularyzowany zapach nowego auta, który imitować ma fabrycznie nowy pojazd, który dopiero co wyjechał z taśmy produkcyjnej.

Oczywiście, filozofia zapachów jest mniej lub bardziej rozbudowana, i potrzeba eskperckiej wiedzy aby odpowiednio go dopasować, tak jak i perfum w sposób indywidualny może komuś odpowiadać lub nie.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s